SLIDER

POLIISIN HAAVIIN BALILLA

Skootterimme lähestyi poliisipartiota ja tiesimme, että tästä emme selviä ilman rahaa. Varsinkaan kun kummallakaan ei ollut kansainvälistä ajokorttia lompakossa. Mutta kerron ensin kuinka päädyimme tähän tilanteeseen.

Saavuimme illalla Balille ja päädyimme ensimmäiseksi yöksi Kutalle sen helpon sijainnin vuoksi. Etsittiin ruokapaikkaa rannan tuntumasta, mikä ei ollut hyvä idea sillä budjettimatkailija ei maksa ateriastaan yli kahta kymppiä. Löysimme lopulta itsemme kultaisten kaarien alta syömässä 3 € Bic Mac aterioita. Pienen ranta ekskursion jälkeen kävimme vielä hostellin uima-altaalla yöuinnilla ja nukkumaan päästiin puoli kahden aikaan yöllä.

Puolentoista tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme Ubudiin, joka sijaitsee keski Balilla. Taksimatka maksoi vain 16€. Kaatosateessa käveltiin rinkkojen kanssa pitkin katuja ja etsittiin yöpaikkaa ja lopulta löysimmekin aivan mielettömän majapaikan: Ketut's Place. 600 000 rupiaa kahdelta yöltä, eli 50 €. Hieman yli meidän budjetin, mutta paikka oli uima-altaineen sen arvoinen. Aamiainenkin tarjoiltiin suoraan meidän terassille.

Aamupalan jälkeen lähdettiin skootterilla kohti Baturin tulivuorta. Menomatkalla pysähdyttiin Tarolla norsupuistossa. Odotin että näkisin norsuja kaukaa jossain aitauksessa, mutta pääsinkin halaamaan ja rapsuttamaan niitä! Perillä odotti huikeat maisemat ja kerrankin olisin kaivannut enemmän muita turisteja alueelle sillä näytti, että toimeentulosta on puutetta. Matkan tähän mennessä parhaat ruat söimme katsellen upeita maisemia.

Matkalla takaisin olikin sitten hyötyä pienestä korruptiorahasta, joita kannettiin mukana erillään muista rahoista. Poliisi pysäytti meidät ja yritti saada meiltä 20€ sakkorahat, koska meillä ei ollut kansainvälisiä ajokortteja. Kaivoin rupioita 5 € arvosta lahjusrahastosta ja sanoin ettei ole enempää. Se riitti poliisisedälle ja matkamme jatkui ohi upeiden riisiterassien takaisin Ubudiin.

Suosittelen kaikille tänne tuleville omatoimisesti skootterireissua. Mikään ei ole hienompaa, kuin ajella läpi kylien ja nähdä autenttista Balilaista elämää. Matkaan kannattaa varustautua pienellä korruptiorahastolla ja pitkähihaisella, sillä vuorilla ilma on viileämpää.