Tänään on suuri päivä. Sairasloma päättyi vihdoin ja olen täynnä energiaa.




Burnout ohjasi risteyskohtaan, jossa oli pakko puntaroida itselle tärkeitä asioita. Olen potenut 14 vuotta huonoa omaa tuntoa siitä etten ole ollut tarpeeksi kotona Aadan kanssa. Olen opiskellut tai sitten ollut tiukasti työelämän otteessa. Sairasloma oli siitä kullan arvoista aikaa, että olin kotona, kun Aada tuli koulusta. Välillä tosin vain makasin sängyssä kuola poskella, mutta äiti oli silti kotona. Halusin tehdä ison remontin. En tiedä miksi pidin liian kauan rystyset valkoisina kiinni työstäni, kun se ei tehnyt minua enää onnelliseksi.


Päätin hypätä. Irtisanoin itseni. Nyt tai ei koskaan.

Nykyään pidän rystyset valkoisina kiinni omasta vapaa-ajasta ja terveydestä, perheestä, ystävistä ja tietenkin tuoreesta aviomiehestäni.



OMA KUUDEN KOHDAN PALAUTUSOHJELMA BURNOUT -POTILAALLE

1. Tukiverkko. En olisi selvinnyt ilman rakasta Kartanlukijaani, perhettäni, ystäviäni tai ammattitaitoisia lääkäreitä. He jaksoivat kuunnella, tukea ja kannustaa.

2. Armollisuus omaa kehoa ja mieltä kohtaan. Ei haittaa vaikka väsyttää eikä jaksa tehdä mitään. Tieto siitä, että burnoutista paranee auttaa suhtautumaan omaan kehoon eräänlaisena ihmiskokeena. On mielenkiintoista seurata, kuinka romahtanut keho ja mieli eheytyvät pikkuhiljaa.

3. Itsetutkiskelu. Pitkällä sairaslomalla on hyvä pysähtyä miettimään omia arvojaan, työelämää, terveyttä, perhettä, mistä nauttii ja haaveilee. Mikä elämässä on tärkeää? Kuka minä olen? Mikä on elämän tarkoitus? Tällaisten kevyiden aiheiden ääressä on hyvin aikaa pysähtyä, koska käsillä on kaikki maailman aika sohvalla maatessa. Ystäväni järjestivät minulle polttarit ja yksi ohjelmanumero kosketti erityisesti. Voimauttavan valokuvauksen avulla sain tutkia omaa identiteettiäni ja myös suhdettani ulkonäkööni.

 Kuva Jenniina Nummela

4. Eteenpäin katsominen. Menneitä on turha jäädä murehtimaan ja vellomaan kurjassa olossa. Turha myös syyllistää itseä ajattelemalla, että olisi pitänyt tajuta aiemmin tehdä jotain terveytensä eteen. Olisi ja olisi. Parempi keskittyä tulevaisuuteen. Jos uskaltaa loikata kohti tuntematonta, niin se vapauden tunne ja mahdollisuuksien määrä tuntuu uskomattoman vapauttavalta. On mahdollista rakentaa uusi elämä, joka tekee onnelliseksi.

5.  Ota lomaa sairaslomasta. Jossain vaiheessa pitkällä sairaslomalla seinät alkavat kaatua päälle. Yhteiskunta olettaa että ahdistut yksin kotona ja käyt terapiassa. Parasta terapiaa on ottaa lomaa sairaslomasta. Lähteä matkalle. Et tunne muutamaan päivään, että olet sairas, vaan lentomatka muuttaa sinut turistiksi. Minä kävin Kööpenhaminassa haahuilemassa. Identiteetin muutos tekee hyvää ja kotona voi taas jatkaa sairaslomaa hieman kevyemmällä mielellä.

6. Hanki muuta ajateltavaa. Sairaslomalla ei tarvitse ajatella joka päivä sairaslomaa ja yrittää väkisin parantua. Parhaiten parantuu, kun sairasloman saa laittaa välillä syrjään ja keskittyä muuhun. Kun sovitin väsyneenä ja itkien hääpukuani sairasloman alkupuolella kirosin huonoa tuuria. Miksi jouduin sairaslomalle juuri ennen häitä?! Jälkikäteen ajateltuna ajoitus oli täydellinen. Ihanan ja onnellisen juhlan suunnittelu ja valmistelu sai ajatukseni tulevaisuuteen ja vellominen pahassa olossa väheni huomattavasti. Lopulta loppuunpalanut morsian asteli alttarille onnistuneesti.

Sekoitetaan hyvin ja nautitaan tasaisesti.